logo

شرکت فنی و مهندسی توان آرا

با اتکا به تجربه ای بالغ بر نیم قرن

انواع ترانس برق صنعتی (نحوه خرید + اطلاعات کامل نصب)

انواع ترانس برق صنعتی (نحوه خرید + اطلاعات کامل نصب)

ترانس‌های توزیع یکی از تجهیزات مهم شبکه‌های توزیع نیروی برق است که در پست‌های توزیع 33, 20, 11KV برای کم کردن سطح ولتاژ و رساندن آن به مقدار قابل استفاده به وسیله مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ترانس برق توزیع

انواع ترانس برق توزیع ضمن دقت به مکانیزم عملکرد، ساختمان و مواد تشکیل دهنده به چند نوع تقسیم می‌گردند:

الف) دسته‌بندی ترانس‌ها از نظر نوع ماده عایقی و خنک کنندگی

1. ترانس‌های روغنی

این نوع از ترانس‌ها از نظر طراحی مخزن و نحوه ارتباط با هوای محیط اطراف به 2 دسته تقسیم بندی می‌شوند:

1.1. ترانس‌های روغنی با منبع انبساط

طراحی این نوع از ترانسفورماتورهای توزیع، به نحوی است که سیستم روغن با هوای بیرون از راه محفظه رطوبت گیر بوده و انبساط و انقباض روغن مخزن در منبع انبساط یا کنسرواتور جبران می‌گردد.

1.2. ترانس‌های هرمتیک

ساختمان این نوع از ترانس‌ها به گونه‌ای است که روغن با هوای بیرون هیچ نوع ارتباطی ندارد و تغییر در حجم روغن در اثر تغییرات دما به 2 روش جبران می‌شود:

  • جبران بالا رفتن حجم روغن به واسطه قابلیت ارتجاعی مخزن با دیواره کنگره‌ای
  • بهره گیری از مخزن رادیاتوری با دیواره‌های صلب که قسمتی از فضای بالای مخزن آن با گازی بدون اثر مثل نیتروژن پر شده و تغییر حجم و فشار این گاز موجب جبران تغییر حجم ترانس می‌گردد.

2. ترانس‌های خشک رزینی

این نوع از انواع ترانس برق بدون روغن بوده و سیم پیچ‌ها رزین اندود شده و با ریخته گری و تزریق رزین محسور می‌شوند. با اهمیت ترین مزیت این ترانس‌ها حذف خطر آتش سوزی در اثر روغن است.

ب) دسته بندی ترانس‌ها از نظر نوع کارکرد و نحوه استفاده

1. ترانس‌های توان که وظیفه انتقال انرژی الکتریکی با تغییر در سطح ولتاژ را بر عهده دارند و بیشتر به طور نصب در فضای آزاد و نصب زمینی یا درون اتاق ترانس در فضای بسته طراحی می‌شوند.

2. ترانسفورماتورهای زمین که در حقیقت یک ترانس برای ایجاد مرکز ستاره در پست‌های انتقال بوده و بدون سیم پیچ ثانویه برای انتقال انرژی می‌باشد.

3. ترانس‌های زمین و کمکی که به اصطلاح به نام کمپکت نامیده می‌شوند و در حقیقت ترکیب و تلفیقی از یک ترانس زمین با یک ترانسفورماتور توزیع در یک دستگاه می‌باشد.

4. ترانس‌های ویژه توزیع که به طور معمول برای تغذیه برق واحدهای صنعتی استفاده می‌شوند و از نظر مشخصات فنی خاص مورد نیاز مصرف کننده مانند ولتاژ، توان، تعداد سیم پیچ‌ها، تعداد فاز ، اتصالات، شرایط محیطی، نوع بارگیری و … به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که می‌توان به بعضی از آن‌ها مثل ترانس‌های تک فاز، سه سیم پیچ، یک سوساز، کوره، دارای کلید تنظیم ولتاژ تحت بار، خروج بوشینگ‌ها از روی دیوارها، دارای سیستم خنک کننده اجباری، دارای جعبه کابل و تجهیزات حفاظتی خاص که طراحی و تولید می‌شوند، اشاره نمود.

نحوه نصب و بهره برداری ترانسفورماتور توزیع روغنی و خشک

ترانسفورماتورهای توزیع تولید شده در گروه ایران ترانسفو ، عمدتاً تا قدرت 315 کیلو ولت آمپر به طور نصب  Indoor و از قدرت 400 تا 2000 کیلو ولت آمپر به صورت outdoor  طراحی و تولید می‌شوند که قابلیت نصب روی ریل، چرخ ، به طور مستقیم روی فونداسیون و پایه‌های سورتمه‌ای را دارند.

رعایت نکات استاندارد در زمان نصب انواع ترانس برق برای پیشگیری از آسیب آن و برقراری شرایط گارانتی الزامی می‌باشد. رعایت نکاتی مثل اطمینان از صحت سیستم تهویه و رعایت فواصل عایقی، فونداسیون نصب هموار و مسطح و مقاوم در مقابل زلزله، ایجاد شرایط محیطی استاندارد متناسب با نوع ترانس و … در نصب الزامی می‌باشد.

اجزاء و اتصالات و تجهیزات ترانس‌های روغنی در زمان حمل به طور جداگانه به سایت منتقل شده و باید در محل، مونتاژ و نصب گردند. این شرکت با بهره گیری از پرسنل مخصوص و متخصص و مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های شرکت ایران ترانسفو و دارا بودن تجهیزات و ابزارآلات کافی آمادگی نصب ترانسفورماتور و تمامی تجهیزات آن مثل رادیاتورها، منبع انبساط، بوشینگ اولیه و ثانویه، تابلو فرمان و کابل کشی‌های آن، شارژ و سیرکولاسیون روغن را در سایت ترانسفورماتور دارد.

برای خرید انواع ترانس برق از شرکت توان آرا می‌توانید به صفحه محصولات مراجعه کرده و خرید خود را انجام دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.